ALLMÄNNA FÖRSÄLJNINGS- OCH LEVERANSVILLKOR
Dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor gäller från 01-06-2024 Dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor gäller för all försäljning av www.kopel.se, nedan kallad “oss” eller “vi”, till dess kunder, såvida inte annat skriftligen avtalats. Kundens anses ha accepterat dessa villkor vid köp från oss. Dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor regleras av svensk lag och parterna underkastar sig de svenska domstolarnas exklusiva domsrätt.
PRODUKTINFORMATION
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Sara Elektronik rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Sara Elektronik inte skyldig att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.
PRISER
Samtliga priser anges inklusive moms. Eventuella avgifter för frakt och fakturaavgifter kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.
BEKRÄFTELSE AV KÖP
- När du har gjort ett köp skickar vi en köpbekräftelse till din e-postadress.
- Om du vill avbryta eller ändra din beställning, vänligen kontakta oss omedelbart via vår kundtjänst, e-post kundtjanst@kopel.se
- När din beställning är packad och klar för leverans får du ytterligare ett e-postmeddelande med leveransinformationen. Du kan spåra sändningen med hjälp av spårningsnumret i e-postmeddelandet.
- Avbokning av beställningar är inte möjligt efter att den har skickats. Avbokning av beställningsvaror som vi inte har i vårt lager, är inte möjligt efter det att vi har beställt dem från vår leverantör.
- Om vi inte har alla beställda produkter i vårt lager, skickar vi de produkter vi har på lager och gör automatiskt en restorder för de saknade produkterna. Du kommer att meddelas om detta via e-post. Om du vill att vi ska vänta med leveransen tills vi har alla beställda produkter, vänligen ange detta som ett meddelande i din beställning. Detta kan göras i meddelandet på sidan “Leveransalternativ” under beställningsprocessen.
- Alla visade leveranstider är beräknade. Kunden har inte rätt till någon ersättning varken för direkt eller indirekt skada om produkterna inte levereras i tid.
ÅNGERRÄTT VID KÖP PÅ INTERNET
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit din beställning via köp gjorda på distans. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Det finns undantag där ångerrätten inte gäller (Kap 2, 11 §).
För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning. Detta skall göras till vår kundtjänst på kundtjanst@kopel.se. Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når Sara Elektronik i gott skick.
Sara Elektronik återbetalar ångrade köp så snart som möjligt efter mottagen retur, men senast inom 14 dagar efter att paketet ankommit till returavdelningen. Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktar Sara Elektronik kunden för en alternativ lösning.
Produkter som exkluderas från öppet köp-erbjudandet är monterade datordelar så som Custom Config och produkter köpta med presentkort eller tillgodokvitton.
samt följande artiklar om de har bruten förpackning/plombering:
- Mobiltelefoner, surfplattor
- Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, in ear-hörlurar, smartklockor)
- Minneskort, Hårdiskar, USB-minnen
- Mjukvara, TV- och datorspel, värdecheckar/produktkoder
Tillverkare av smarttelefoner och surfplattor gör ständigt förändringar i programvaran, vilket kan leda till att en produkt som levereras av oss, till exempel en icke-originalskärm, inte längre fungerar. Vi garanterar att våra produkter, på leveransdagen, fungerar med tillverkarens produkt. Vi kan dock inte ta något ansvar för produkten, om den till exempel efter en programuppdatering inte längre fungerar. Det här scenariot är därför inte en giltig orsak för ett garantiklagomål eller återlämnande.
Alla våra reservdelar täcks av en 12-månadersgaranti, vilket innebär att vi inom 12 månader från inköpsdagen ersätter den felaktiga produkten eller avhjälper felet. Garantin gäller inte för skador orsakade av felaktig hantering av produkten.
Om du vill returnera en produkt, kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@kopel.se före returen.
LEVERANS
Vi levererar beställningar vardagar 08.00 – 17.00. Beställningar som skickas på lördagar, söndagar och helgdagar behandlas nästa arbetsdag. Visade leveransdagar avser arbetsdagar, dvs. inte lördagar, söndagar och helgdagar.
Vår leverantör är PostNord för alla våra privatkunder inom Sveriges nationella gränser. Leveranstiden är på 1-2 dagar beroende på vikt och leveransadress.
Vi ansvarar för transportrisken, dvs risken för att en produkt skadas eller förloras under leveransen till kunden.
ANSVAR VID SKADA:
Sara Elektronik kan ej krävas eller hållas ansvariga ekonomiskt eller juridiskt för skador på hårdvara, mjukvara eller förlust av sparat minne som uppstår i samband med reparationer, oavsett orsak eller anledning. Teknikdelar kan ej heller krävas på ersättning för reparationer som resulterar i merarbete eller kostnader som uppkommer på grund av defekt produkt eller försenade leveranser. Vi rekommenderar att en fackmannamässig reparatör eller någon med väldigt god erfarenhet utför reparationen.
Informera oss omedelbart via vårt kundtjänstcenter om eventuella skador så att vi kan hjälpa dig att lösa problemet.
Om du upptäcker skador på paketet när du får det, ska du omedelbart meddela transportören och be dem att göra ett ersättningsanspråk.
Om du upptäcker skadan först när du öppnat paketet och skadan verkar ha orsakats under transporten, vänligen kontakta oss så kommer vi att vägleda dig i hur du gör ersättningsanspråk.
RETURADRESS:
Returer som skickas till en felaktig adress och därför inte tas emot av oss, kommer inte att betraktas som giltiga fordringar och kommer inte att godkännas.
ANSVARSBEGRÄNSING
I händelse av brott mot dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor av oss ska kundens åtgärder begränsas till skador som under inga omständigheter överskrider priset på produkten och vi är under inga omständigheter ansvariga för några direkta, indirekta, tillfälliga eller påföljande förluster, förlust av vinst eller skada på något vis.
EJ UTHÄMTADE PAKET
Om du inte hämtar ditt paket eller om du inte är tillgänglig för att ta emot leveransen, och transportören returnerar paketet till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig för våra kostnader för leverans och returfrakt.
Ej uthämtade varor kommer att debiteras med 199 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för postens expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Om du ångrat din beställning efter att paketet skickats från oss, måste du hämta ut paketet och skicka tillbaka det till oss; returadress hittar du under rubriken “Bytes-och returrätt”. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.
Ny fraktkostnad tillkommer om försändelsen ska skickas på nytt. Vanligen har du som kund 7 dagar på dig att hämta ut paketet på ditt närmaste ombud.
Vid ej levererat paket krediterar vi endast produkt/produkterna men inte fraktkostnad.
GARANTI OCH RETURPOLICY
Garantivillkor
kopel.se Garanti på upp till 12 månader på gällande sortiment av alla elektroniska apparater. Fel som eventuellt upptäcks repareras av kopel.se i egen verkstad. Giltighetstid för kopel.se Garanti är 12 månader, räknat från inköpsdagen eller när du tagit emot varan. Garantins giltighetsområde är Sverige i dagsläget.
- Vid ett garantiärende repareras enheten skyndsamt och returneras till kunden.
- Om enheten har ett svårdiagnosticerat fel ersätts enheten med en likvärdig modell efter överenskommelse med kund
- OBS! Innan du skickar in din enhet på service skall du göra följande
- Radera enheten. Gå till Inställningar > Allmänt > Nollställ > Radera allt innehåll och inst. Om det behövs anger du lösenkoden till Apple-ID. Om du inte kan radera enheten eftersom den inte slås på eller inte svarar kan du radera den från ditt iCloud konto
- Se till att aktiveringslåset är av ( skärmkoden ) eller meddela oss denna
- Ta bort simkortet och/eller eventuella fodral/skärmskydd från enheten och behåll kabel och laddare
- Nu är enheten redo att skickas in till oss . Har du inte fått tillräcklig information kontaktar du kopel.se -supporten
Underhållsprocessen
Fel som upptäcks i produkten repareras. Om tillgången på reservdelar är begränsad, reservdelarna är orimligt dyra eller om det på annat sätt visar sig vara olönsamt att reparera produkten, ersätts den defekta telefonen med en motsvarande produkt. Tack vare vår extra snabba reparationsservice tar kopel.se garantireparation i genomsnitt 2−7 arbetsdagar räknat från det att enheten inkommit för reparation. I vissa fall, till exempel på grund av semestrar eller andra orsaker kan reparationen ta längre tid. För att produkten ska kunna repareras inom en rimlig tid, bör även produktens kvalitet, tillgången på reservdelar, felets omfattning och andra tekniska specialfall beaktas. kopel.se kan också komma överens om en eventuell prissänkning eller häva köpet om det är olönsamt att reparera felet eller om felet inte är stort.
Beakta att följande funktioner, delar eller åtgärder omfattas inte av kopel.se Garanti:
- Självorsakade skador, sprickor i glaset, böjd telefon, samt skador på hemknappen/skärmen/kameran/övrig funktion till följd av felaktig användning (till exempel att telefonen har blivit tappad).
- Fel i programvara
- Normalt slitage av batteri
- Produkten har en fuktskada
- Borttagning av virus eller andra skadeprogram
- Fel som uppstår om enheten kopplats till en ojordad kontakt
- Kapning av ledning till strömkälla eller fysiskt öppnande av apparaten
- Fraktskadad produkt på grund av avsändarens vårdslöshet (se alltid till att packa alltid produkten väl)
- Borttagna serienummer eller nummer som på annat sätt gjorts oläsbara
- Övriga indirekta eller rent ekonomiska skador som orsakats av att produkten skadats, såsom förlorade datafiler
- Produkten har blivit servad eller reparerad av kunden eller en tredje part
- Användaren har glömt sitt Apple ID, lösenord eller skärmkod
- Garantin täcker enbart frakt till och från kund med transportföretag på förhand godkända av kopel.se . Garantin täcker inte kostnader för frakt till eller från länder som kopel.se inte säljer apparater till.
- Batterirelaterade problem som uppstår efter 6 månader
Hantering av felsituationer
Kunden ska reklamera ett garantifel snarast efter att det upptäckts via e-post till adressen kundtjanst@kopel.se
En produkt som visar sig vara defekt ska omedelbart skickas tillbaka till oss.
Kunden ansvarar för säkerhetskopieringen av datafiler innan produkten skickas in för underhåll. Produkten som skickas ska förpackas med omsorg. Ifall telefonen levereras och återlämnas med märkningen ”Ömtåligt”, dvs produktens hantering kräver en separat åtgärd, är Kunden skyldig att betala kostnaderna för leverans.
Följande ska ingå i en returnering som omfattas av garantin:
- Orderbekräftelse skickad via e-post som fungerar som kvitto
- Kundens kontaktuppgifter
- Kundens egen beskrivning av felet
- All annan tillbehör som medföljde ursprungsförpackningen.
REKLAMATIONSRÄTT
Reklamation till Sara Elektronik ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 36 månader från det att varan mottagits. För varor med digitala delar, till exempel smartklocka,mobiltelefon,gps tracker, är tiden tre år eller den längre tid som avtalet löper. Sara Elektronik förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, eller ombesörja omleverans av varan och i sista hand återköp. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Vid reklamation, kontakta kundtjänst så skickar vi dig en svarspostadress för fri returfrakt. Sara Elektronik har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt om du väljer att skicka reklamationen utan att först ha kontaktat oss.
Enheter som utsätts för vatten- och fuktskador omfattas inte av garantin. Detta gäller även Smartwatch och aktivitetsarmband med IPX-klassificering.
Felaktiga reklamationer debiteras med minimum 199 kr inkl. moms upp till den faktiska hanteringskostnaden. Ansvaret för att försändelsen når oss ligger på dig som kund. Vi står för returfraktkostnaden (Gäller ej företag och ej spårbart) för godkända reklamationer, önskar du skicka spårbart så får du som kund stå för returkostnaden.
STÖD
Om du har några frågor eller behöver hjälp när du gör en beställning, vänligen kontakta vår kundservice via email på kundtjanst@kopel.se eller chatten på hemsidan. Vår högt kvalificerade och kundorienterade personal står alltid till din tjänst. Användaravtalet och integritetspolicyn kan komma att ändras; datumet för de senaste ändringarna kommer att visas på den här sidan, så ta en titt på avtalet ofta.
FORCE MAJEURE
Vi är inte ansvariga för förseningar eller misslyckanden med att fullgöra några av våra skyldigheter om förseningen eller misslyckandet är resultatet av händelser eller omständigheter utanför vår rimliga kontroll, inklusive men inte begränsat till naturkatastrofer, strejker, lockouts, olyckor, krig, civila uppror, upplopp, terrorism, brand, sammanbrott av anläggningar eller maskiner eller brist/otillgänglighet på råvaror från en naturresurs, eller leverantörers misslyckande att leverera material av någon anledning, och vi har rätt till en rimlig utvidgning av våra skyldigheter. Vi är inte ansvariga för att kompensera kunden för direkt eller indirekt skada.